The Gone-Away World

Harkaway, Nick (2008). The Gone-Away World. New York: Alfred A. Knopf. 2008.

 

 

Nick Harkaway è figlio d’arte (è il figlio di John Le Carré, entrambi si chiamano in realtà Cornwell ed entrambi adottano uno pseudonimo) e questo è il suo romanzo d’esordio: lo dico subito perché il suo debutto è stato circondato, soprattutto nel Regno Unito dove il libro è stato pubblicato originariamente, da un sacco di polemiche, perché i diritti sono stati comprati in un’asta al rialzo tra 7 grandi editori e l’invidia in questi casi scatta subito. Le cose più gentili che gli hanno detto è che Nick Harkaway è un pallone gonfiato, un enfant gaté e che ha adottato uno pseudonimo per non stare nello stesso scaffale di Patricia Cornwell.

Sciocchezze. Conta una cosa sola: il libro com’è? La mia risposta è: originale e bello.

Un riassunto non gli rende giustizia, perché gli elementi di cui si compone in sé non sembrano originali per niente: un mondo post-apocalittico, una compagnia di ventura, la vita militare, un Bildungsroman americano (“piccola città bastardo posto”, college e tutto), il primo amore che non si scorda mai, le arti marziali e il saggio cinese, un pizzico d’horror, e soprattutto un’amicizia maschile molto speciale (e non nel senso che pensate voi). E quindi non lo farò, il riassunto. Vi invito soltanto a leggere il romanzo, se avrete il coraggio di affrontare le sue 498 pagine (in italiano è pubblicato da Mondadori con il titolo Il mondo dopo la fine del mondo e le pagine salgono a 558). Il primo capitolo è spiazzante, perché getta nel mezzo della vicenda e si capisce ben poco, ma nel secondo si fa un bel passo indietro e la storia poi si dipana in ordine cronologico.

A questo punto, scartata l’ipotesi delle recensione tradizionale, soltanto qualche citazione (Harkaway ha studiato filosofia, sociologia e scienze politiche a Cambridge, da bravo ragazzo di buona famiglia):

[…] government […] is not so much a journey as a series of emergency stops and arguments over which way up to hold the map. [p. 33]

The truth is not hidden. It is simple. Just very difficult – but I am stubborn! [p. 50]

The problem isn’t who is in charge. It’s what is in charge. The problem is that people are encouraged to function as machines. Or, actually, as mechanisms. Human emotion and sympathy are unprofessional. They are inappropriate to the exercise of reason. Everything which makes people good – makes them human – is ruled out. [91]

“Such a mechanism cannot function without accurate information. Quite obviously, with every degree of imperfection in the input, the output will be wrong by that degree multiplied by whatever other relevant false information is already there, and by whatever drift is inherent in the system’s construction (it being impossible according to the laws of thermodynamics to build any engine which does not dissipate energy in the process of performing its task). Since this machine is informational, of course, that loss of accuracy will not produce heat, but rather nonsense. Yes?”
“Garbage in, garbage out. Or rather more felicitously: the tree of nonsense is watered with error, and from its branches swing the pumpkins of disaster.” [126]

ATTENZIONE: SPOILER!
The Go Away Bomb is a thing of awful power, a vacuum cleaner of information, sucking the organizing principle, the information, out of matter and energy. Professor Derek assumed the either of these latter two stripped of the first simply ceased to exist.   It seems that he was wrong. Matter stripped of information becomes Stuff, known to me recently as Disney Dust or shadow. It hangs around, desperate for new information. It becoms hungry. [pp. 254-255]

[…] it is impossible for me to hate two people I love for loving one another (quite untrue) [p. 327]

[…] I’ve never wanted a destiny. I was happy with having a life. [p. 369]

She lies well. She lies with omission and elision and prevarication and misdirection. [p. 394]

[…] the mathematics of love. Love is merciless. Love does not count costs, only value. [p. 397]

The rest of the plan is quite good, and if it works the way it is supposed to, we will do very well, and we won’t need the lousy part. On the other hand, it almost certainly won’t work like that, because plans don’t. It will twist, creep, change, swivel and mutate, until finally we’re flying on sheer bravado and chutzpah, and hoping the other guy thinks it’s all accounted for. You don’t make strategy so that there’s one path to victory; you make it so that as many paths as possible lead to something which isn’t loss. [pp. 476-477]

E con questa vera perla di saggezza, chiudiamo.

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